Afvallen met zelfcompassie-met praktische oefening.
Weer een nieuw jaar vol met nieuwe kansen.
Het nieuwe jaar is alweer 2 weken oud. Ik wens je een liefdevol en sprankelend jaar.
Ik sprak afgelopen weken veel mensen met goede voornemens. Na de overvloed van de feestdagen is het zo logisch om ook weer een stap terug te zetten.
In den beginne ben ik dan super gemotiveerd, maar daarna wordt het al wat lastiger. Ik verval dan in oude gewoonten.

Grrrrr ): Schuldgevoel.

De kritische stemmetjes die me vertellen dat het toch geen zin heeft. Ik een watje ben. Ik nooit iets kan volhouden etc….
Zelfs als het iets minder gaat dan ik me had voorgenomen kunnen deze schuldgevoelens al ontstaan. En dat is zo jammer. Want hierdoor ontstaat er stress. Het lichaam registreert gevaar. Je valt je zelfbeeld namelijk aan door deze kritische houding naar jezelf. En zo ontstaat het oude gedrag weer. Je vervalt in oude gewoonten. Dit brengt je weer in een neerwaartse spiraal.

  • Je vindt jezelf echt te dik
  • Je voelt je niets waard. Dit doet iets met je eigenwaarde.
  • Dit uit zich in je kleding en uiterlijk. Zwarte wijde kleding, vormloos.
  • Je voelt je depressief. Om niet te voelen ga je eten en vooral snoepen.
  • Je lichaam gaat steeds meer pijntjes aangeven.

Zelf ga ik wel eens gebukt met het beeld; Ik ben te dik!
Ik word er ook niet jonger op. Binnenkort al 59 jaar….de 60 komt in zicht!! Mijn lijf veranderd in rap tempo. Het begint allemaal echt te zakken. Soms zie ik mensen om me heen die zeer stoïcijns het gevecht tegen ouder worden aangaan. Ik krijg het er benauwd van. Het werkt niet.

Maar hoe dan wel?

Onder zelfkritiek ligt het verlangen ons veilig te voelen.De criticus probeert ons meestal op de een of andere manier te helpen, om ons te beschermen tegen eventueel gevaar. Zoals niet mooi of goed genoeg gevonden te worden. Ook al zijn de methoden die gebruikt worden niet constructief.

Daarom is Zelfcompassie de oplossing!

Mensen met zelfcompassie zorgen beter voor zichzelf, bewegen meer en eten gezonder en worden slanker. Genieten meer van het leven.
Met zelfcompassie benader je het anders.
Het deel in ons zelf wat we ook wel de compassievolle noemen wil ook dat we veilig zijn. Door onvoorwaardelijke zelf-acceptatie te geven, wil het dat we gedrag veranderen die ons schade berokkenen. Zoals bv ongezond eten of te weinig bewegen etc.

Zo leer je om verandering aan te moedigen vanuit zelfcompassie, niet vanuit hardvochtig veroordelen van jezelf.

Oefening- Je hebt pen en papier nodig.
Je kunt ook direct naar de luister oefening gaan onderaan deze tekst.

Denk na over gedrag dat je zou willen veranderen. Iets waarvoor je jezelf vaak op de kop geeft. Gedrag dat niet behulpzaam is voor jou en is te veranderen.
Bijvoorbeeld:

  • Ik eet ongezond – emotie eten.
  • Ik beweeg te weinig
  • Ik drink te veel
  • Ik stel uit

Stap 1
Schrijf op wat je normaal tegen jezelf zegt als je bovenstaand gedrag opmerkt. Hoe uit die kritische stem zich? Welke woorden. Welke toon.

Stap 2
Neem nu even de tijd om op te merken hoe het voelt in je lichaam als je jezelf zo bekritiseert.

Stap 3
Sta stil bij waarom die kritiek zo lang is door gegaan. Probeert je criticus je te beschermen?
Zo ja kijk dan of je woorden van dank kunt opschrijven. Compassie voor je criticus.Ergens in je leven is het namelijk effectief geweest. Met de beste bedoelingen.

Stap 4
Jezelf motiveren met Zelfcompassie.
Sluit je ogen. Leg je handen op je hart. Voel de warmte van je handen.
Bezin je nu op gedrag waarmee je worstelt.
Start dan met het herhalen van de volgende zinnen.
“Ik geef heel veel om jou, en daarom zou ik graag willen dat je het anders gaat doen”.
Of verzin je eigen zinnen.

Open dan je ogen en schrijf een korte brief aan jezelf met de stem van je compassievolle zelf. Schrijf spontaan en vrij. Om het gedrag dat je wilt veranderen aan te spreken. Wat komt er naar boven vanuit het diepe gevoel en wens dat je niet lijdt. Dat het goed met je gaat. Welke woorden van aanmoediging en emotionele steun heb je nodig om het anders te gaan doen?
Als je het moeilijk vindt om woorden naar boven te laten komen dan doe je net alsof je de brief schrijft aan een goede vriend(in) die met hetzelfde gedrag worstelt.
Geniet van het gevoel ondersteund te worden.

Ariane
Heb geduld. Je hebt het lang anders gedaan. Zelfcompassie beoefenen begint met het herkennen van je kritische stem. Dat is al een hele stap. Doe deze oefening regelmatig. Meditaties helpen ook. Het helpt je de oude routes in je hersenen te stoppen

Gratis zelfcompassie video cursus
Zelfcompassie online training
Zelfcompassie workshop
Zelfcompassie training.

 

Maak nu GRATIS kennis met Mindful zelfcompassie!

Ontvang 4 videolessen en handige tips voor een lichter leven.

Je hebt je met succes ingeschreven!