Home ┬╗ Inspiratie en tips ┬╗ Zelfliefde ┬╗ Hoe je obstakels kunt overwinnen als we zelfliefde willen beoefenen.

Hoe je obstakels kunt overwinnen als we zelfliefde willen beoefenen.

door | 28 jun, 2023 | Blog, Criticus, intuitie, Mindful Zelf compassie, Podcast, Trouw zijn aan jezelf, Zelfliefde

Obstakels overwinnen die we tegenkomen als we zelfliefde willen beoefenen.

In dit blog  sta ik stil bij de obstakels die we tegen kunnen komen als we zelfliefde willen integreren in ons leven.
Met hierbij praktische tips om zelfliefde te inetgreren in je leven.
Luister je liever klik dan hier

Wat maakt dat we veel makkelijker uitreiken naar een ander dan naar onszelf?
Wat weerhoudt jou ervan om beter voor jezelf te zorgen?
Waarom ben je eigenlijk niet vriendelijker voor jezelf?

Neem maar eens een moment om daarover na te denken…. wat komt er dan in je op?

Het is goed om te weten dat we allemaal best veel misverstandingen hebben over zelfliefde en die zijn een obstakel om meer zelfliefde in je leven te integreren. Het is dus belangrijk dat je je bewust wordt van jouw misverstandingen zodat je je niet meer automatisch hierdoor laat leiden.
in dit deel bespreken we een aantal van de belangrijkste.
Maar het kan best zijn dat jij nog andere misverstandingen herkent bij jezelf.

Misverstand 1
Zelfcompassie is hetzelfde als zelfmedelijden.
Dit is wel een van de grootste misverstanden dat zelfliefde betekent dat je jezelf zielig vindt.
Zelfliefde voorkomt juist dat je In de val van zelfmedelijden valt. Het helpt je namelijk om moeilijke situaties en gevoelens te herkennen en te bepalen. Hoe je het beste ermee om kan gaan. Het geeft je steun om te doen wat nodig is.
Zelfmedelijden is precies het tegenovergestelde. Zelfmedelijden verlamt je. Zelfliefde geeft juist kracht voor actie.
Misverstand 2
Zelfliefde is zwak
Zelfliefde wordt makkelijk geassocieerd met zwakte. Wat heb je eraan om compassievol naar jezelf te zijn.
Als het moeilijk is juist dan moeten we onze tanden op elkaar zetten en doorbijten. Dat is wat we vaak al jong leren. Zelfs als het gaat over ziekte. Wij gebruiken termen als vechten en overwinnen en deze vechtersmentaliteit helpt misschien wel In de boksring. Maar om met veerkracht te reageren op moeilijke dingen In het leven. Dan zijn wij meer gebaat bij liefde en steun. Dat geeft ons de kracht om door te zetten als dingen tegenzitten.
Uit onderzoek blijkt dat zelfliefde een van de meest krachtige bronnen is voor veerkracht je tanden op elkaar zetten en doorbijten is op de lange termijn niet goed voor je fysieke en mentale gezondheid
Misverstand 3
Zelfliefde is gemakzuchtig
Dit is een groot misverstand.
Als ik vriendelijk en zorgzaam ben voor mezelf dan kom ik niet meer van de bank af. Dan doe ik niet meer mijn best om goed te presteren. Dan verbeter ik mezelf niet meer. Dan neem ik overal mij genoegen mee. Wij hebben vaak het idee dat we onszelf moeten motiveren met harde hand want anders worden we maar gemakzuchtig. Toch werkt zo’n kritische stem eerder ondermijnend dan motiverend.Het zorgt er dan misschien wel voor dat je van de bank afkomt en die belangrijke presentatie gaat voorbereiden. Maar je wordt gedreven door angst. De innerlijke criticus appelleert aan onze angsten. De angst om niet goed genoeg te zijn dom gevonden te worden er niet bij te horen kwetsbaar te zijn of anders te zijn dan anderen
Het is echter veel effectiever om begripvol en bemoedigend te zijn op deze manier zal je je gemotiveerd voelen om het beste in jezelf naar boven te halen. Niet gedreven door angst maar gedreven door zelfrespect en liefde.
Misverstand 4
Zelfliefde is egoïstisch
Een hardnekkig misverstand is het idee dat liefde voor jezelf ten koste gaat van liefde voor anderen.
Het gevolg is vaak dat we onszelf dan op de tweede plaats zetten. Omdat de ander ons nodig heeft. Alsof jouw grenzen er dan niet meer toe doen. Natuurlijk bestaat liefde soms uit dingen laten voor een ander die je wel graag zou willen. Maar als je steeds over je eigen grenzen gaat omdat je liefde voelt voor de ander. Dan is het geen echte liefde.
Dat is niet goed voor jou en ook niet goed voor de ander. Liefde is inclusief dus het moet ook jouw includeren. Dus ben jij iemand die altijd klaar staat om anderen te helpen of te steunen. Die zorgt voor dierbare vrienden en familie ,die altijd misschien net dat stapje extra zet om het de ander naar de zin te maken. Dan wordt het tijd dat je dat ook voor jezelf gaat doen. Zelfliefde betekent niet ik eerst. Maar het betekent ik ook.

Waar kan je de komende periode mee oefenen?
Tip 1
Neem de tijd om je kritische stem te leren herkennen. Onderzoek eens welke woorden jouw kritische stem gebruikt.
Onze kritische stem lijkt soms op een duiveltje dat je wel hoort maar niet ziet. Het voelt ook als heel eigen. Het is echt gewoon een aangeleerde manier van zelfkritiek. Hoe uit jouw kritische stem zich? Is deze onaardig ondermijnend oordelend of afkeurend? Soms is het geen stem. Zijn het beelden of een gevoel .Als we dit kunnen opmerken kunnen we het ook anders doen .
Tip 2
Dit gaat over aandacht geven aan het lichaam ook of juist als je het erg druk hebt.
Af en toe inchecken bij hoe je lichaam aanvoelt en opmerken wat het nodig heeft. Misschien moet je wel even wat strekoefeningen doen een betere zithouding aannemen of even een paar minuten alle spieren In het lichaam bewust ontspannen. Wees zorgzaam en vriendelijk voor je lichaam. Als je merkt dat het 1 van de misverstanden  er voor zorgt dat het je niet lukt om te oefenen,neem dan een moment om daar bij stil te staan .Wat weerhoud je nu? Welke misverstand heb je?
Het is best lastig om een innerlijke stem te hebben die wil voorkomen dat je goed voor jezelf zorgt maar misschien kun je iets steunend tegen jezelf zeggen. Wat zou je tegen een goede vriend zeggen als die in dezelfde situatie zit en kun je dat dan tegen jezelf zeggen. Juist het feit dat je dit herkent zorgt ervoor dat je ruimte hebt om toch bewust voor zelfzorg te kiezen veel succes met deze oefeningen.

Inspiratievragen
Welke misverstanden herken je?
Zelfliefde is een zwakte
Zelfliefde is egoistisch
Zelfliefde zorgt ervoor dat ik niet kan presteren.
Of anders nl…….

Ik hoor het graag via het formulier hieronder.

In liefde Ariane ­čĺĽ

Gerelateerde artikelen

Zo wordt je vrienden met je innerlijke criticus.

Zo wordt je vrienden met je innerlijke criticus.

Zo wordt je vrienden met je innerlijke criticus.
Niet mooi genoeg? Te dik, te dun, te dom, te onervaren! Dat is wat jouw innerlijke criticus je op onzekere momenten ook wijsmaakt.
Het wordt tijd dat jij weer aan het stuur gaat zitten en je innerlijke criticus een halt gaat toe roepen. Hiervoor in de plaats een veel meer ondersteunende stem gaat leren kennen. De enige die dat kan doen ben jij.Je innerlijke criticus is die stem die zich laat horen wanneer jij je even wat minder sterk voelt. Hij heeft een duidelijke negatieve mening over jou, zoals dat je niets kunt en maakt je bang voor ÔÇśwat-alsÔÇÖ momenten. Als je deze maar lang genoeg hoort ga je je onzeker voelen. Hij zorgt dat je gaat strijden maar dit is een niet te winnen wedstrijd

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak nu GRATIS kennis metZelfliefde

Ontvang 3 videolessen en handige tips voor een lichter leven.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin