Home » Inspiratie en tips » Zo wordt je vrienden met je innerlijke criticus.

Zo wordt je vrienden met je innerlijke criticus.

30 maart 2021

Niet mooi genoeg? Te dik, te dun, te dom, te onervaren! Dat is wat jouw innerlijke criticus je op onzekere momenten ook wijsmaakt.
Het wordt tijd dat jij weer aan het stuur gaat zitten en je innerlijke criticus een halt gaat toe roepen. Hiervoor in de plaats een veel meer ondersteunende stem gaat leren kennen. De enige die dat kan doen ben jij.Je innerlijke criticus is die stem die zich laat horen wanneer jij je even wat minder sterk voelt. Hij heeft een duidelijke negatieve mening over jou, zoals dat je niets kunt en maakt je bang voor ‘wat-als’ momenten. Als je deze maar lang genoeg hoort ga je je onzeker voelen. Hij zorgt dat je gaat strijden maar dit is een niet te winnen wedstrijd.

Waarom hebben we eigenlijk een innerlijke criticus?

Zijn oorsprong kan gebaseerd zijn op negatieve ervaringen uit het verleden. Heb je bijvoorbeeld van je ouders geleerd dat je altijd moet presteren of je best moet doen. Dan is de kans groot dat jouw innerlijke criticus extreem kritisch is op je kunnen en je daardoor onzeker maakt.Of het kan zijn dat je jezelf een negatief verhaal hebt aangepraat dat zich continu op je netvlies blijft afspelen. In gedachten zie je het slechte scenario al afspelen zonder dat je nog maar een stap hebt gezet. Je innerlijke criticus is er nu eenmaal op gericht om jou naar beneden te halen, juist omdat hij je wil beschermen voor falen. Dus doe maar liever niets, want je kunt het toch niet. Je gelooft deze stem dan ook echt!!! En hoe vaker je innerlijke criticus je een negatief verhaal vertelt, hoe meer ruimte de stem krijgt om van zichzelf te laten horen. Met alle gevolgen van dien.

Goed nieuws, je kunt ook vrede sluiten met deze stem.
Deze tips van de Amerikaanse psycholoog Kristin Neff helpen je daarbij.

Leer je innerlijke criticus er-kennen.

De eerste stap is erkennen dat er een innerlijke criticus in jou zit die je hoofd af en toe op hol brengt. Vervolgens leer je herkennen wanneer deze stem spreekt. Met welke toon, welke woorden. Houd dit eens een tijdje bij in een klein notitieblokje die je altijd bij je draagt. Welke gedachten zorgen ervoor dat jij je onzeker gaat voelen.
Voorbeeld: “Dat gaat je niet lukken” of “ Ze zitten niet op jou te wachten”.Het is best een moedig proces. En kan confronterend zijn om deze statements over jezelf te lezen. Houd daarom goed in je achterhoofd dat je deze negatieve gedachtes niet opschrijft om ze een podium te geven, maar omdat je je er bewust van wilt worden. Vanuit bewustzijn ontstaat er een keuze mogelijkheid. Want hoe bewuster je je ervan bent, hoe sneller je kunt kiezen voor een andere gedachte, zoals: ‘ik kan het leren’. Of: ‘misschien moet ik eens vragen wat hij écht van mij denkt’.

Wie bootst jouw innerlijke criticus na?

Als je een week deze negatieve statements verzameld, dan wordt het tijd om te kijken of ze eigenlijk wel waar zijn? Misschien kun je deze stem ook herkennen van iemand uit je verleden? Of iemand uit je huidige leefomgeving. Een ouder, een oma, een schoolmeester van vroeger of een collega. Het is ook mogelijk dat deze stem nog gekoppeld is aan een gebeurtenis in je leven die impactvol is geweest. Zeg je bijvoorbeeld vaak tegen jezelf dat je iets niet kunt, dan kan dat voortkomen uit pittige kritiek die een dierbaar iemand uit het verleden op jou heeft geuit en je dat bent gaan geloven.Je geeft hierbij niet de ander de schuld. Het gaat er wel om dat je gaat herkennen dat oude trauma s of gebeurtenissen zich ongevraagd in je hoofd nestelen middels je criticus. Vaak ontdek je dan dat er nog dingen spelen in je leven die je nog niet helemaal hebt verwerkt.

Ben nieuwsgierig naar je innerlijke criticus

Vervolgens is het tijd om de confrontatie aan te gaan met die stem. Je kunt dit zelf proberen, maar het is ook geen gek idee om hierbij hulp te vragen van iemand anders. Dat kan iemand zijn die je dierbaar is en die je vertrouwt.
Je kunt ook aankloppen bij een psycholoog of coach die je kan ondersteunen.Waar het ook om gaat is dat je naast alleen de confrontatie aangaan wellicht ook dankbaar kunt zijn. Tenslotte heeft je criticus je ook lang willen beschermen tegen onnodig lijden en pijn in een periode waar jij dit nog niet aankon. Maar het wordt tijd dat jij je criticus gaat laten weten dat ook lastige gevoelens bij het leven horen. En je nu prima in staat bent om ook met tegenvallers of teleurstellingen om te gaan. Door de negatieve statements van jouw innerlijke criticus te delen met een ander, kun je er samen met die ander van een afstandje naar kijken en wordt het gemakkelijker om er afstand van te nemen.

Zit iedere dag even stil

Vriendelijker voor jezelf leren zijn vraagt bewustzijn, geduld en moed.
Wat daarbij helpt, is om elke dag bewust te zijn van je innerlijke dialoog.
Zit bijvoorbeeld s’morgens even stil en vraag jezelf af hoe je deze dag zou willen leven. Doe dit aan het einde van de dag ook en blik dan terug op de gedachten van die dag en hoe deze invloed op je hebben gehad.
Of ben je weer erg kritisch geweest op jezelf? Is dat laatste het geval? Straf jezelf daar dan niet voor af, maar wees blij dat je je daarvan bewust bent zodat je het de volgende dag anders kunt aanpakken.Door iedere dag kort terug te blikken op hoe je met jezelf bent omgegaan, wordt het na verloop van tijd makkelijker om met meer compassie te leven. En dat zorgt voor meer voldoening, acceptatie en een gelukkiger leven.

Ik wordt al jaren geïnspireerd door Kristin Neff middels training en haar boeken. Deel graag onderstaande talk met je.

Inspiratievraag: Wat roept jouw criticus meestal als jij je onzeker voelt?

PS en wil je ook meer leven vanuit je hart?
Bekijk dan mijn aanbod eens over zelfliefde.
Weet dat leven vanuit je hart voor iedereen is weggelegd en dat er alleen moed voor nodig is om te kiezen voor liefde. Ik weet zeker dat jij die moed in je hebt!

Een kijkje in mijn wereld.
Volg je mij al op instagram?
In liefde 💗 Ariane

Gerelateerde artikelen

Liefde in tijden van crisis

Liefde in tijden van crisis

Wat doet een crisis met ons als mens? Hoe beïnvloedt dit onze relaties, onze prioriteiten en welke keuzes maken we?

Eigenlijk zitten we met zijn allen in een soort wereld retraite. We worden op ons zelf teruggeworpen.
We zijn genoodzaakt om ons terug te trekken naar binnen, te voelen wat belangrijk voor jezelf en de ander is. Er is momenteel geen externe afleiding in de vorm van het bezoeken van restaurants, winkels, ballet en opera, bioscoop etc en we kunnen niet wegvliegen naar het buitenland.
Welke behoefte kom je tegen?
Wat weerhoud je om rust te nemen?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak nu GRATIS kennis metZelfliefde

Ontvang 3 videolessen en handige tips voor een lichter leven.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin